Ochelari de vedere sau lentile de contact

 Alegeti sa purtati ochelari de vedere sau lentile de contact pentru corectarea vederii? That is the big question. In cazul meu raspunsul e simplu: lentile de contact. Sunt de departe preferatele mele. Motivul principal este confortul oferit , nu mai simt ca am ceva in plus pe fata si nu ma mai doare capul de la ei, iar pe planul doi cel estetic pentru ca ma simt mai frumoasa fara ochelari. Iar in plus persoanele care m-au cunoscut dupa ce am renuntat la ochelari habar nu au ca am probleme cu vederea. Nu ca m-ar deranja acest lucru, nu doresc sa fac din asta un secret, doar ca ... e alt feeling. 

Sunt si eu in rand cu lumea. Nu mai sunt copilul care poarta ochelari de la 4 ani! Tin minte si acum cand m-am dus prima data la gradinita cu ochelari si pe deasupra mai aveam si ochiul bun acoperit cu un bandaj ca sa il "fortez" pe cel bolnav sa munceasca.  

Indiferent ca alegeti ochelari sau lentile de contact scopul final este acelasi: corectarea vederii. Pana la urma aceasta alegere depinde in mare masura de preferintele personale. Stilul de viata, confortul, bugetul si estetica sunt factorii principali in procesul de luare a acestei decizii. 

Din experienta mea personala, va pot spune ca una nu este neaparat mai buna decat cealalta. Nu m-am vindecat pentru ca am purtat lentile si nu ochelari si nici invers: nu mi s-a agravat problema pentru ca am purtat ochelari si nu lentile. Fiecare are argumente pro si contra in ceea ce priveste vederea, usurinta de utilizare si sanatatea ochilor. 

Ochelarii de vedere ofera multe beneficii fata de lentilele de contact. In general necesita foarte putina curatare si intretinere, nu este nevoie sa va atingeti ochii cand ii purtati, scazand riscul de infectii oculare si sunt mai ieftini pe termen lung deoarece nu trebuie inlocuiti de multe ori. 

De asemenea, ochelarii pot face ceva ce lentilele de contact nu pot: regleaza cantitatea de lumina care intra in ochi pentru confort si viziune optima. Si ma refer aici la ochelarii fotocromatici, adica care se intuneca automat la soare. Desi unele lentile de contact pot bloca lumina UV care intra in ochi, ochelarii fotocromatici blocheaza 100% razele UV si protejeaza atat partea exterioara a ochoului,cat si cea interioara.

In cazul meu unul din aceste puncte de vedere este discutabil: eu aveam boala sa am mereu ochelari curati, la cea mai mica urma de praf sau cum simteam ca ma incomodeaza ceva, imi dadeam ochelarii jos si incepeam sa-i lustruiesc cu piele de caprioara si diverse solutii de curatat lentilele de ochelari. Celelalte sunt adevarate: nu am avut niciodata infectii oculare cand purtam ochelari si ii schimbam o data la 3-4 ani ( in primul rand pentru ca aveam aceleasi dioptrii, deci nu aveam nevoie sa schimb "geamul", iar apoi pentru ca alegeam mereu rame scumpe care se amortizau in cativa ani). Cat despre partea de protectie solara este iar adevarata: daca nu am la indemana ochelari de soare, simt cum imi strang ochii de la lumina puternica, ceea ce nu se intampla cu ochelarii de vedere ( pentru ca da, eu alegeam lentile foto cromatice ). Dar pentru mine acesta este de fapt un argument pro lentile pentru ca prefer de o mie de ori ochelarii de soare fata de ochelarii de vedere cu lentile foto cromatice si cand purtam ochelari de vedere nu aveam cum sa port ochelari de soare. Si sa fim seriosi: ochelarii de soare sunt muult mai aratosi fata de cei de vedere :) 

Iar ultimul argument pro ochelari este acela ca ei pot sa actioneze ca o extensie a personalitatii voastre si sa fie o declaratie de moda. Argument care nu se aplica in favoarea mea. Pe vremuri am fost invidioasa pe acele persoane care stiu sa poarte ochelari. Care ii asorteaza la tinute si la care se vede cu ochiul liber ca le place sa poarte ochelari! Ba in plus, la care le sta asa de bine cu ochelari incat daca ii vezi fara ai impresia ca le lipseste ceva. Pe mine m-au incomodat si mereu m-am simtit urata cu ei. Bine ca am scapat!!!

Acestea fiind spuse, lentilele de contact au multe avantaje fata de ochelari. Stau direct pe ochi, astfel incat vederea nu este obstructionata, in special vederea periferica.  Puteti participa la activitati sportive, fara teama de a cadea ,  de a va incurca, de a strica ochelarii. Un mare plus este si aspectul vizual: esti tu insuti, ai fata clara, libera, nu te mai ascunzi in spatele ochelarilor!

Lentilele de contact necesita ingrijire zilnica: dezinfectare, curatare si depozitare. Noroc cu solutiile multifunctionale care fac din acest lucru o activitate rapida. Eu mereu spal lentilele de contact cu solutie multifunctionala: prima data cand le scot din recipientul sigilat inainte de prima aplicare. De fiecare data cand le scot din ochi si le pun in cutia de depozitare peste noapte, iar apoi dimineata  cand le aplic pe ochi. Si cateodata si in timpul zilei daca simt eu ca s-au murdarit. Atunci cand bate vantul afara si simt ca mi-a intrat praf in ochi, altfel nu. Iar daca nu vreau sa le scot din ochi pentru a le curata, imi pun 1-2 picaturi de lacrimi artificiale si scap de problema. 
Pentru a evita infectiile oculare, este esential sa pastrati lentilele curate si sa respectati programul de curatare si schimbare recomandat de producator. Lentilele de contact care se inlocuiesc zilnic sunt probabil varianta cea mai optima cand vine vorba de intretinere pentru ca nu necesitata curatare, deci implicit nici un efort. Le scoti din cutie, le folosesti, iar la sfarsitul zilei le arunci. Nu ai nevoie de solutii de curatare, de dezinfectare, de cutiute de depozitare. Nu mai incurci dioptriile, e totul super easy. 

De cateva zile am trecut de la lentilele care se schimba lunar la cele care se schimba zilnic. Am primit de la Videt - opticianul tau online,  o cutie de lentile de unica folosinta TopVue Elite. Totul a devinit din ce in ce mai usor in rutina mea de seara cu seara. Daca inainte aveam coltul meu special pt lentile plin cu diverse solutii si cutiute, acum nu mai am nevoie de el pentru ca am scapat de ingrijirea lor. Acum pur si simplu "le bag" in ochi, iar la sfarsitul zilei le scot si le arunc. 

In primele zile am simtit ca mi se usuca ochii mai des decat inainte si am folosit lacrimi artificiale Gelone Drops de 2-3 pro pe zi ( adica o solutie care se pune in ochi in timp ce ai lentila, nu e nevoie sa o dai jos). Dupa o saptamana m-am aclimatizat cu ele si folosesc lacrimile doar seara, dupa ce imi dau lentilele jos. 
Avand in vedere ca o sa port lentile de contact sau ochelari pentru tot restul vietii mele, pentru ca e putin probabil sa ma vindec vreodata complet, ambele sunt nepretuite pentru calitatea vietii. Doar ca in acest moment al existentei mele eu pun accentul mai tare pe lentile de contact si nu concep, nu vreau sa ma intorc vreodata la ochelari. Si cu toate acestea am mereu o pereche de ochelari de rezerva - pe care nu i-am atins de 2 ani -, chiar daca am lentile pentru urmatoarele 6 luni. Niciodata nu stau fara rezerve in casa! 

Deci, care sunt mai potrivite stilului vostru de viata, ochelarii sau lentilele? Pana la urma aceasta este doar o chestiune de preferinta personala, din punct de vedere medical ambele au aceleasi rezultate.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu