Acte necesare inmatriculare auto 2017

De o luna de zile tot umblu sa inmatriculez o masina auto, cand credeam ca am dosarul complet si ajungeam cu el la ghiseu mai aparea o chichita, care bineinteles ca nu era trecuta pe niciun site, nici macar pe site-ul lor oficial ( si ma refer in special la taxe si impozite), asa ca m-am gandit ca ar fi util sa scriu un ghid cu toate etapele necesare pentru inmatricularea unui autoturism in 2017. 
Daca vrei sa vinzi/cumperi o masina primul pas este contractul de vanzare cumpare in cazul persoanelor fizice, pentru persoanele juridice este nevoie doar de factura. Iar in cazurile speciale persoanaj fizica cumpara de la persoana juridica este nevoie de factura de vanzare si invers persoana juridica cumpara de la persoana fizica este nevoie de contract de vanzare cumparare. 

In cazul persoanelor juridice factura se face la sediul societatii, cel mai probabil cu un program de facturare pe care il au deja. In cazul persoanelor fizice acest contract se face la un centru de tehno-redactare documente. Sunt formulare prestabilite care se completeaza la masina de scris/calculator. Nu se accepta formulare completate de mana. In aceasta perioada am observat ca sunt formulare care se autoimprima, adica scrii pe prima pagina, iar pe urmatoarele 4 e ca un fel de indigo.

Pentru Bucuresti: aceste firmulite de redactare documente auto se gasesc in Pipera, pestru drum de sediul Permise si Inmatriculari Auto sau pe denumirea oficiala DRPCIV Bucuresti. Sunt cateva si pe la Obor si direct la sediul Directiei Taxe locale si Impozite de care apartineti. Cu siguranta in incinta Taxe locale sector 1 si 5 exista ( am fost eu acolo), banuiesc ca si restul au. 

1. Cu contractul sau factura dupa caz, in original si cele 4 copii in dinti ( nu ma intrebati de ce, dar asta e regula, pentru acest motiv m-a intors pe mine din drum ca aveam doar o copie), vanzatorul trebuie sa mearga la taxe si impozite sa scoata masina de pe rol si sa va dea certificatul fiscal prin care atesta ca masina nu mai e pe numele lui si ca a platit tot impozitul datorat, fisa de inmatriculare vizata si contractul/factura cu viza administratiei.

2. Acum urmeaza randul vostru sa mergeti la sediul Administratiei Taxe si Impozite ( care nu inseamna acelasi lucru cu Administratia Financiara) de care apartineti pentru a inregistra masina pe numele vostru. Pentru inregistrarea pe rol a unui autoturism sau pe romaneste il inregistrati unde trebuie sa platiti impozitul, va trebuie urmatoarele documente: 
- Cerere tip adica declaratie fiscala pentru stabilirea impozitului pe mijloacele de transport ( pe care o luati de la ghiseul informatii sau o descarcati de pe net ) 
- contractul de vanzare cumparare  sau factura pt. persoane juridice in original si 1 copie
- cartea de identitate a masinii in original si copie
- certificatul de atestare fiscala emis pe numele fostului proprietar
- fisa de inmatriculare original ( se face la centru de tehnoredactare, cand faceti contractule convenabil sa faceti si aceasta fisa pentru ca trebuie semnata de cumparator si de vanzator si vizata de sectia taxe si impozite de care apartine vanzatorul).  
- cartea voastra de identitate in original si copie

Pt persoanele juridice se adauga:
- copie CUI
- delegatia persoanei care depune dosarul ( in cazul in care nu e administratorul firmei)
  
3. De anul trecut nu mai este nevoie de autentificarea R.A.R. pentru masinile deja inmatriculate anterior in Romania. Pentru masinile noi sau cele cumparate din strainatate, atunci aveti nevoie de certifarea R.A.R. Se face programare telefonic sau on-line si va prezentati acolo cu masina si un dosar care contine:
- cartea de identitate a masinii in original
- talonul masinii original
- cartea voastra de identitate original
- formularul completat ( pe care il primiti la poarta).
Se plateste taxa in functie de masina. "Masina mica" in jur de 150 de lei, dubite cam 250, microbuz cam 450 de lei. 

EDIT: incepand cu 1 Februarie nu se mai plateste taxa de mediu pentru orice fel de masina si nici nu mai este necesara vreo adeverinta de nerestituire taxa de la ANAF. 

4. Daca ati cumparat o masina noua trebuie sa mergeti la ANAF pentru calculul taxei de mediu pe baza calcului emisiilor CO2, calculate la RAR. Va duceti frumusele la sectia adminsitratiei fiscale de care apartineti, cu urmatoarele documente:
- contract vanzare cumparare , original si copie
- carte de identitate a masinii, original si copie
- talonul masinii, original si copie
- cartea voastra de identitate, original si copie
- cerere tip, de pe net sau de la ghiseul "informatii"

Pentru masinile second hand, trebuie sa cereti o adeverinta prin care se atesta nerestituirea taxei de mediu. Sa se asigure ei ca vechiul proprietar nu si-a cerut banii inapoi, ca altfel trebuie sa platiti voi din nou taxa de mediu. Pentru aceasta adeverinta, va trebuie:
- cerere tip, de pe net sau de la informatii
- cartea de identitate a masinii, original si copie
- talonul masinii, original si copie
- cartea voastra de identitate, original si copie

Pentru persoanele juridice se mai adauga C.U.I.-ul firmei si delegatia persoanei care depune dosarul. 


Termenul de raspuns este de 5 zile lucratoare calculate de a doua zi de cand ati depus actele.

5. Directia inmatriculari auto/Politie este ultima oprire. Inainte sa mergeti la politie trebuie platita taxa de inmatriculare de 60 de lei care se achita la posta ( plus un comision de vreo 5 lei parca) sau la taxe si impozite. Cel mai convenabil este sa o  platiti in ziua in care mergeti acolo sa bagati masina pt impozit pe numele vostru, ca tot sunteti in zona si in plus nu mai platiti comision la posta. Taxa de talon 37 lei se platea inainte la CEC sau la posta, acum se plateste la posta ( +comision) sau pentru Bucuresti direct la politie, la ghiseu cand mergeti sa depuneti dosarul. Banuiesc ca si pentru alte orase este la fel. Tot la politie, la acelasi inspector care va primeste actele se plateste si taxa de numere 40 de lei sau 85 lei pentru numar personalizat. Dosarul pentru politie contine:
- cererea tip de inmatriculare auto
- contract de vanzare cumparare/ factura, in original si copie, cu stampila organului fiscal de care apartine atat cumparatorul, cat si vanzatorul( adica care au fost vizate la pasii anterior)
- fisa de inmatriculare ( o aveti de la primii 2 pasi)
- cartea de identitate a masinii, original si copie
- talonul, original si copie ( iar talonul trebuie sa fie completat la rubrica de pe spate un scrie instrainat catre ... ). Eu am uitat de faza asta si am completat acolo, nu e problema. ITP-ul trebuie sa fie in termen.
- asigurarea RAR pe cel putin 6 luni, original si copie
- adeverinta Anaf ca ati platit taxa de mediu sau dupa caz ca nu a fost restituita taxa
- chitantele pentru taxele de mai sus, ori le aveti, ori le platiti acolo. Atentie doar taxa de talon si cea de numere se poate plati la politie. Taxa de inmatriculare se plateste la taxe si impozite sau la posta!
- certificatul RAR ( doar pentru masinile noi). 
- cartea voastra de identitate, original si copie
- placutele cu numere, doar in cazul in care va hotarati sa le schimbati
Pentru persoanele juridice se adauga CUI-ul firmei si delegatia.

Pentru Bucuresti recomand sa va faceti programare online pentru a depune actele. Scapati de coada in acest fel. Daca nu, trebuie sa ajungeti acolo pana la 12:30, maxim 13 pentru a lua bon de ordine. dupa aceasta ora nu se mai elibereaza bonuri, adica veniti degeaba. 

Eu am fost de 2 ori la politie, cu 2 masini. Prima data nu stiam cum stau treburile si am luat bon de ordine si nu am schimbat numerele masinii si mi-au dat termen de ridicare al actelor 2 saptamani. Data viitoare am avut programare online si am ales varianta de numere personalizate si am avut termen de ridicare 2 zile. Asa ca nu stiu de ce depinde, dar sa va asteptati la un minim de 2 zile fara masina daca ii schimbati numerele ( pentru Bucuresti, posibil in alte orase sa se miste mai cu talent ).  

Ca o recapitulare pe scurt: faceti contractul de vanzare cumparare si fisa de inmatriculare, vanzatorul se duce la taxe si impozite, unde i se va pune stampile pe actele originale si pe copii, apoi va da si voua un original si 2 copii. Cumparatorul merge cu acestea la taxe si impozite de unde apartine el sa inregistreze masina, unde i se va pune si lui stampile, atat pe originale cat si pe copie. Deci pe original si pe copii aveti 2 seturi de stampile. Tot la taxe si impozite platita taxa de 60 de lei. Faceti asigurarea masinii. Inspectia tehnica ITP sa fie valabila. Pentru masina noua va duceti la RAR. Faceti dosar pentru administratia financiara sa luati adeverinta, ori sa va calculeze taxa de mediu si sa o platiti ( pt masina noua), ori adeverinta de nerestituire a taxei de mediu ( pt masina second hand). Cu toate actele va duceti la politie, va hotarati daca schimbati numerele sau nu, platiti restul taxelor si gata: sunteti fericitul posesor al unei autoturism.

Pentru alte situatii, masina in leasing, masina cumparata din strainate, se schimba actele, va trebuie traduceri, etc. 

Sper sa va fie util acest ghid de inmatriculare auto valabil in 2017. Este posibil sa apara modificari pe parcurs, asa ca trebuie sa va informati din mai multe locuri, intrati pe siteurile oficiale ale institutiilor in cauza inainte sa mergeti acolo, dar pentru ianuarie 2017 garantez vericiditatea acestor informatii. 


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu